W dzisiejszych czasach niejednokrotnie spotykamy się z narzędziami, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia. Owszem, może coś tam wcześniej słyszeliśmy, ale jeżeli chodzi o szczegóły działania danego narzędzia - kompletnie nie wiemy, o czym mowa. Statystyki pokazują, że w sprawach technicznych mężczyźni są bardziej zorientowani, niż kobiety, niemniej jednak, gdy chodzi o narzędzia o bardziej skomplikowanym systemie działania, nawet faceci gubią się w tych sprawach.

Na początek samochody

pompa próżniowa

Weźmy na przykład pompy próżniowe. W XXI wieku tego rodzaju narzędzia wykorzystywane są niemal w każdym silniku. Dlatego mamy bardzo wiele rodzajów pomp. Wyróżniamy pompy molekularne, tłokowe, wodne, parowe, pompy dyfuzyjne, pompy kondensacyjne i wiele innych. Aby zrozumieć zasadę działania takiej pompy próżniowej, najłatwiej zajrzeć do silnika samochodu. Jak wiadomo, pompa próżniowa, mówiąc w skrócie, służy do wytwarzania ciśnienia w zamkniętej przestrzeni. Aby takie ciśnienie wytworzyć, pompa musi pozbyć się gazów z tej przestrzeni. Wyobraźmy sobie zamknięte, szklane pudełko do połowy wypełnione wodą. Gdy do pudełka wprowadzimy rurkę i będziemy pompować wodę, ciśnienie w pudełku zwiększy się. Proste? Proste. W samochodach podciśnienie używane jest na przykład do bardzo ważnej rzeczy - do hamulców. Gdyby nie ciśnienie stworzone przez pompę, musielibyśmy naciskać na pedał hamulca kila razy mocniej... a tak, wystarczy, że lekko naciśniemy pedał gazu, a samochód już zaczyna zwalniać. Ponadto w samochodach moduły ciśnieniowe używane są również do innych rzeczy, na przykład do regulacji zaworów. Pompa wodna znajduje się tuż obok rozrządu. Gdy wymieniamy rozrząd, najczęściej robimy to od razu z pompą wody.

W jakich silnikach?

Odpowiedź jest prosta - w silnikach wysokoprężnych. Silniki tego rodzaju wyposażone są w pompy próżniowe najnowszej generacji. Nie ma innego wyboru. Silniki wysokoprężne nie posiadają przepustnicy a co za tym idzie - nie wytwarza się w nich odpowiednie podciśnienie. Dalej jeszcze. Nawet w silnikach benzynowych okazuje się, że podciśnienie wytwarzane w kolektorze wylotowym nie jest wystarczające. Dlatego nawet zwykłe samochody osobowe wyposażone są w tego rodzaju rozwiązania technologiczne. Oczywiście podciśnienie wytwarzane w osobówkach nie musi być tak duże, jak w tirach albo w ciągnikach. W samochodach osobowych wystarczy podciśniecie w granicach 0,7 - 0,9 bar, wtedy hamulce sprawują się doskonale. Mam nadzieję, że ten prosty przykład pomógł wam chociaż w minimalnym stopniu zrozumieć, czym jest pompa próżniowa.